Sunday, October 7, 2007

Petang hari di bulan posa...

Diam tak diam dah nak sambut raya. Kurengz dari seminggu lagi ek?Issh...masa betol pantas berlalu ler. Rasa mcm baru jek kiter start mengerjekan ibadah posa nie..

Amacam? Kao orang dah abes shopping ke? ehehehehe...kalo blanja tu bior ler berpada-pada...jgn ler membazir. Kalo korang rasa ader duit terlebih tuuu, sedekah ler kat mereka yg memerlukan. Tapi kalo nak sedekah kat aku, pon ok jugak..aku no hal, brader...ehehehe!!!

Time aku menetap di Johor kecik2 dulu, bulan posa dgn bulan tak posa sama jek bagi ku. Yg penting kiter raya...hahaha! Bila dah remaja sikit dan apabila keluarga ku berpindah ke Singapore, baru ler mengerti sikit kelebihan bulan posa nie. Tapi, aku rasa time remaja ler yg paling aku ingat skali bila tiba bulan posa nie. Lelebih lagi petang-petang camni menunggu waktu berbuka.

Orang lain ader dok kebelai kat umah, kiter lak ligat lari satu padang main bola! huhu...terror tak?? Kebetulan ader padang kecik kat depan umah aku dulu. Di situ ler kami selalu berkumpol main bola dari waktu asar sampai ler marghrib.


Ini ler padang bola bersejarah bagi ku...

Ramai jugak geng bola kiter time tu. Si Ali Cina, Hamzah gigi (jiran aku), Asri, Bob, Faizal (anak pelakon S.Noni), Sufian, Ah Seng, bebudak india depan block tu, si Kumar, Kelvin, Amie...and oh ya, si Aliff Shafein (kini pemain Tampines Rovers) pon ader..ahahah...tapi time tu dia lagi kecik comel jek.ahhh..dan ramai lagi ler. Kita sumer memang tak kenal bangsa ler time tu. Sesiapa jer bole join kiter main bola.


Time tu ader 2 cina gangster tinggal kat daerah umah aku. Ader satu tu muka dia berparut pasal kena tetak dgn parang...isshh..! Dia jumpa kawan aku kat tgh padang. Mula nya kiter org ingat dia datang nak cari gaduh. Rupanya, dia pon nak join kiter main bola sesama. hahahah!! So, bertambah meriah lah team bolasepak kiter.

Time tu pulak tgh demam musim Piala Malaysia pada lewat 80an. Kalo posa mcm nie, Piala Malaysia akan direhatkan sebentar. So, kalo nasib kiter baik, lagenda bolasepak Singapore, R.Suriamurthi (yg ketika tu mewakili pasukan Pahang FA) pon turun gak join kiter main bola. Dia kater boring dia dok umah pasal takde game.


Yg kelakarnya, dia yg sibuk panggil kiter turun main bola kat padang...hahaha!! Mana kao nak cari satu pemain lagenda yg hebat mcm dia tu, ajak kiter main bola ??..Kire team bola kiter memang ler terhebat time tu..Kalo petang, mcm nie ramai orang datang dok tepi padang tengok kiter main bola..kira kiter ni mcm superstar ler.


Yg hairan nyer, kiter tak pernah rasa penat lak tuu..? Ligat lagi berlari main bola sampai tak ingat balik. Ader ler time tu abah aku terpaksa jerit suruh aku balik buka posa...wahahaha!!!


Begitu indah apabila teringat balik kisah dulu2 time posa nie, mcm best ler.