Tuesday, August 14, 2007

If tomorrow never comes

I experienced the most harrowing moment in my life.

I felt a sudden pain on my chest. My lungs felt like collapsing and I have difficulty breathing. My hands felt cold afterwards and I began to tremble and shiver. Oh, what's happening to me? Am I gonna die? Will this be my last moment?...

I laid my head down and closed my eyes. The pain was excruciating. Like a knife piercing thru my heart, every breath I gasped was gruelling. Breathing was so exhausting at that point of time. Arrgghh...I have to fight it! I began to experience blurred visions. I couldn't see with my left eye. My left side of brain felt strainous. High cholesterol ke??

As I keep my eyes closed, lots of things running thru my head. What if tomorrow never comes? Am I prepared to leave. What were my deeds? Have I done enough? Oh God, spare my life for this moment. There's too much I've not done...too much and too little time.

15min later, talipon ku berdering.

"Assalamualaikum? Aper khabar?" Shaf was at the other end. "Wa'alaikumsalam, kurang sihat bro. Dada aku tetiba sakit nie. Mcm nak mati pon ader.." aku jawab.

"Tu ler..isap rokok banyak sangat." Shaf perli aku. "Kira dah cut down ler nie." aku menidakkan nyer. Tapi mungkin ler. Aku rasa sudah tiba masanya utk aku berhenti tabiat tu. But kekadang susah ler. Kerja ku terlampau stress.

"Malam jumaat nie on tak? Dah berminggu kau tak datang.." Shaf menanyakan tentang kelas fardhu 'ain yg kami kerap hadir pada tiap minggu.

Diam tak diam, dah sebulan lebih aku tak datang. Tapi waktu kerja ku begitu padat sebulan dua nie. Ishh...dah banyak jugak pelajaran aku tertinggal nie. Terasa mcm bersalah lak. Seharusnya aku sambung kelas fardhu 'ain tu. Tak ada faedahnya kalo asyik mencari dunia, sedang kan akhirat aku lalai kan. Karang nyawaku dicabut tetiba...menyesal tak sudah. Tadi nyaris tuu..tu baru gazzette jek tuu..

"Ermm..ok ler. Kalo aku sihat nie, aku kol kao. Kiter gie sama2, ok." aku memberi jaminan pada Shaf yg aku tak nak ponteng lagi.

Mungkin pengalaman hari nie menyedarkan aku betapa rapuh nyawa kita. Tuhan masih sayangkan aku. Aku masih sempat diberi peringatan. Kalo aku tetap lalai dan alpa, malaikat nak cabut, ianya tidak akan cepat sesaat dan tidak akan lambat sesaat pon.

Semoga aku diberi keinsafan. Amin

ps: Masih terasa sakit lagi dada ku nie.