Thursday, May 8, 2008

Beras naik harga, COE pulak yg turun!

"Rice is a beautiful food. It is beautiful when it grows, precision rows of sparkling green stalks shooting up to reach the hot summer sun. It is beautiful when harvested, autumn gold sheaves piled on diked, patchwork paddies. It is beautiful when, once threshed, it enters granary bins like a (flood) of tiny seed-pearls. It is beautiful when cooked by a practiced hand, pure white and sweetly fragrant." - Shizuo Tsuji



Tadi aku gie NTUC cari beras. Cari punya cari, skali beras dah abes dahhh...kwang..kwang...kwang!

Lahh? Nak makan aper besok? Macam mana beras bole abes nih. Semalam aku tengok bertingkat tersusun kat corner tuh. Hari nie bole abis?? Aku pon gie ler outlet NTUC lagi satu cari beras...

Makkoo...beras ader, but harga naik!! Dulu aku beli 5kg baru $4.70. Skrg naik sampai $5.70. No wonder beras sumer habis! Dah lah tu, yg angkut beli beras bukan satu pack jek...ader sampai 1 trolley gamak nya!

Si nisha kater, mak dia stock 5 pack beras kat umah! Derrr...nak buat kenduri gak nyer..heh!

Kesian lah org yg macam aku nie. Bertimbang rasa lah sikit. Tadi bangla sebelah aku pon termenung kejap tengok harga barang komoditi nie naik harga. Dia nak beli yg mahal tak mampu, pasal org kaya dah sapu abes beras murah kiter...sungguh zalim.com!

Actually, kalo demand tak banyak dari supply, harga beras maybe quite bearable. But oleh kerana masyarakat dah start buat panic buying, so demand is more than supply. Worst when cyclone hit Myanmar nih..Beras exporter dah tak cukup beras utk di supply. Dia org sendiri makan tak cukup.

Aku bole bet, 2 minggu dari skrg harga beras naik lagi...Kalo org start panic buying lagi, musti beras aku boleh cecah $10 satu pack! huhu...Nie mcm nasi ayam aku naik $4 ler nanti.

Tak kisah ler beras naik harga, asalkan sardin dlm tin tak naik harga suahh, ok. :-)